Pelajar Malaysia Terbunuh (Menuntut di Jepun)














Harian Metro

Muhammad Syafiq Abu Ani, 25, dari Batu Pahat, Johor ditemui mati akibat terjatuh dari sebuah kondominum di Pattaya, Thailand, 23 Julai lalu.

Menurut laporan akhbar dalam talian, pattayaone.net, siasatan polis Thailand mendapati mangsa jatuh dari tingkat 14, Niran Grand Condominium di Soi Arunothai, berdasarkan penemuan barangan peribadi mangsa termasuk selipar dan tiket penerbangan balik ke Malaysia di sebuah unit di aras berkenaan.
Butiran tiket menunjukkan mangsa sepatutnya kembali ke Malaysia sehari sebelum penemuan mayatnya.

Penghuni kondominium itu juga mendakwa tidak mengenali mangsa dan sebab kehadirannya di Thailand masih dalam siasatan polis.

Berdasarkan laporan itu, siasatan awal polis mendapati mangsa dipercayai membunuh diri namun siasatan lanjut akan dilakukan dengan kerjasama Kedutaan Malaysia di Bangkok. Sementara itu jurucakap Wisma Putra mengesahkan kematian mangsa.



Catatan
Mangsa adalah anak seorang guru SMK Dato Onn, Simpang Lima Batu Pahat, Johor. Tempat kediaman keluarga mangsa ialah  di Taman Bukit Perdana, Batu Pahat. Mangsa adalah seorang penuntut di sebuah Universiti di Jepun.




Pelajar Malaysia maut terjatuh kondo sempat minta wang daripada bapa

BATU PAHAT 27 Julai - "Arwah pernah meminta ayahnya memasukkan wang sebanyak RM10,000 ke dalam akaun untuk membayar yuran pengajian tetapi permintaannya itu tidak sempat ditunaikan".
Demikian kata seorang ahli keluarga kepada pelajar kejuruteraan mekanikal di Universiti Kyushu, Fukuoka, Jepun, Muhammad Syafiq Abu Ani, 25, dari Taman Perdana di sini yang ditemui mati di Pattaya, Thailand Sabtu lalu.

Menurut sebuah akhbar tempatan, empat hari sebelum penemuan mayat itu, keluarga arwah telah membuat laporan berhubung kehilangannya.

Ahli keluarga itu yang enggan dikenali berkata, bapa arwah mahu memasukkan wang yang diminta itu kelmarin, tetapi berita penemuan mayat arwah membatalkan hasrat tersebut.
Menurutnya, ibu arwah baru meninggal dua bulan lalu, manakala bapanya ialah seorang guru.

Katanya, arwah yang merupakan anak kedua daripada lima beradik merupakan pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan bakal menamatkan pengajiannya pada April tahun depan.
Suasana sepi menyelubungi kediaman arwah di sini, namun hampir kesemua ahli keluarga terdekat yang hadir menanti jenazah dibawa pulang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) enggan ditemu bual pemberita.

Menurut ahli keluarga itu, jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Banang di sini, malam ini.

Utusam Malaysia

Malaysian falls to his death at Central Pattaya Condominium

25th July 2011

25_07_54_1

pattya city real estate property condos house sale rent buy jomtien bangkok luxury hotel spa resort store gold silver
A Malaysian resident has fallen to his death at a condominium in Central Pattaya. Police and rescue workers were called to the Niran Grand Condominium in Soi Arunothai on Saturday and were directed to a car parking area and to the body of Mr. Muhammad Syafiq Bin Abu Ani aged 25. The trauma suffered was consistent with a fall from a high floor and it was determined he had fallen from the 14th floor where a bag of clothes and the victim’s sandals were found along with a plane ticket which indicated Mr. Muhammed was due to fly out of Bangkok to Kuala Lumpur on Friday 22nd, the day before the fall. Nobody knew of Mr. Muhammed who is not thought to be a resident at the condominium and although indications suggest this was a suicide, Police will liaise with the Malaysian Embassy in Bangkok first to determine any reasons behind him missing his flight and to learn more about his background.

No comments:

Post a Comment