2.2.1 Model ASSURE
Model ASSURE merupakan model reka bentuk berasaskan
bilik darjah. Ia dipelopori oleh Heinich et. Al (Wah Wan Ali et al.2008). Ia mendapatkan namanya hasil akronim huruf awal
A.S.S.U.R.E.
Ia
melibatkan enam langkah, iaitu analisis ciri-ciri murid, nyatakan objektif pengajaran
dan pembelajaran, pilih strategi, teknologi dan media bahan yang sesuai,
gunakan teknologi, bahan dan media pengajaran
dan pembelajaran tersebut, libatkan murid dalam proses pembelajaran,dan nilai
serta semak semula keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
A
|
Analyse
|
|
S
|
State
|
|
S
|
Select
|
|
U
|
Utilise
|
|
R
|
Require
|
|
E
|
Evaluate
|
2.2.1.1 Analyse
learner (Analisis murid)
Sebelum
memulakan sesuatu pengajaran dan pembelajaran, guru perlu mengetahui ciri-ciri
umum murid seperti umur,
darjah/tingkatan, latarbelakang murid , tahap sosio ekonomi dan lain-lain lagi.
Melalui rekod murid dan berinteraksi secara langsung dengan murid, guru boleh
memperoleh maklumat yang lengkap mengenai seseorang murid. Melalui cara-cara
ini, guru dapat menggunakan teknologi yang bersesuaian dan menyediakan bahan
dan media pengajaran berdasarkan pengalaman lepas murid.
Di
luar negara seperti Amerika Syarikat, guru-guru wajib mengetahui keperluan
setiap orang murid seperti tahap penguasaan murid, pengetahuan lepas murid
supaya mereka dapat merancang reka bentuk pengajaran yang bersesuaian dengan
tahap penguasaan murid yang terdiri
daripada pelbagai jenis gaya pembelajaran dan akhirnya tercapai objektif
pengajaran yang ditetapkan. Pendek kata
guru perlu mengetahui sejauh mana pengetahuan lepas telah dikuasai oleh murid dan mengaitkan dengan
pengajaran yang akan disampaikan nanti. Guru boleh menjalankan ujian pra ke
atas pengetahuan lepas murid.
Setiap
murid mempunyai gaya pembelajaran tersendiri. Ada murid yang suka belajar
secara bersendirian, ada yang suka berbincang dengan kawan atau secara
berkumpulan, ada yang suka belajar di kawasan yang sunyi dan tenang, ada yang
suka belajar di kawasan terang, ada yang suka belajar dengan adanya iringan muzik, ada yang suka belajar melalui
pemerhatian dan membuat kajian dan sebagainya.
Gaya
pembelajaran merujuk kepada trait psikologi seseorang murid memproses,
mentafsir, mengumpul maklumat terhadap pengetahuan dan kemahiran dan seterusnya bertindak balas dengan persekitarannya.
Ia merujuk kepada cara yang paling
berkesan seseorang murid menguasai pembelajaran. Mengikut model Dunn&Dunn (Wah
Wan Ali et al. 2008) , stail pembelajaran
merujuk kepada bagaimana seseorang murid memproses maklumat dan mengekalkan
maklumat baru melalui lima ransangan iaitu persekitaran, emosi, sosial,
fisiologi dan psikologi. Mengikut model Honey & Mumford (Wah Wan Ali et al.
2008)., stail pembelajaran ialah penerangan sikap dan tingkahlaku yang
diamalkan oleh seseorang murid terhadap cara belajar masing-masing.
Pengetahuan
tentang gaya pembelajran murid membolehkan guru mengendalikan kelas dengan
lebih berkesan dan berjaya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
2.2.1.2 State objectives (Nyatakan
objektif pengajaran dan pembelajaran)
Pembelajaran
membawa perubahan dari segi penguasaan pengetahuan, kemahiran dan tingkah laku.
Seperkara itu, apa yang dipelajari itu perlu mempunyai objektif yang jelas dan
konkrit supaya objektif pembelajaran
dapat diukur pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran. Contohnya, ‘pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat menyenaraikan lima contoh haiwan bertulang belakang.’
Penyataan
objektif pembelajaran perlu eksplisit dan jelas. Ia dapat membantu guru menilai
sejauh manakah objektif pembelajaran
atau kemahiran yang telah ditentukan
dapat dikuasai oleh murid. Pengubahsuaian ke atas kaedah atau strategi boleh
dilakukan sekiranya objektif tidak
tercapai.
Penyataan
objektif dapat membantu guru mengukur perubahan tingkah-laku ke atas murid dan
murid patut mengetahui apakah harapan
guru terhadap mereka. Penggunaan istilah yang menunjukkan perubahan tingkah
laku adalah penting. Antaranya perkataan
yang sesuai ialah melabelkan, membanding bezakan, menyenaraikan, menyebut,
mengkategorikan, merumus, menyelesaikan masalah.
Penyataan
objektif membantu guru juga dalam pemilihan kaedah, bahan dan media pengajaran
serta teknologi yang akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Apakah
tahap pencapaian minimum yang boleh digunakan untuk mengukur perubahan tingkah
laku seseorang murid?
Tahap
pencapaian minimum ini merujuk kepada darjat ketepatan, kuantiti dan kualiti serta tempoh masa yang ditetapkan. Penulisan tahap pencapaian boleh ditulis
dalam bentuk kuantitatif dan kualitatif. Penulisan bentuk kuantitatif boleh
dijelaskan dengan penggunaan angka,
peratusan dan skor mentah. Contohnya, di akhir pengajaran dan pembelajaran,
murid boleh ‘menjawab lapan daripada sepuluh soalan objektif’. Penulisan
kualitatif pula sukar diukur kerana kriteria susah ditentukan.
Objektif
pengajaran dan pembelajaran dapat dikategorikan kepada tiga domain yang utama
iaitu:
·
domain kognitif (keupayaan berfikir)
·
domain efektif (sikap dan perasaan)
·
domain psikomotor (kemahiran fizikal) dan
domain interpersonal
Aktiviti
|
Cuba analisis
objektif pengajaran dan
pembelajaran. Kenal pasti lebih banyak perkataan ekplisit
yang boleh digunakan untuk mengukur perubahan tingkah laku murid selepas
proses pengajaran –pembelajaran dilaksanakan.
|
2.2.1.3 Select
technology, strategies, media and materials
(Pilih
teknologi, kaedah media dan bahan yang sesuai)
Terdapat
empat langkah dalam proses ini iaitu:
·
menentukan jenis teknologi yang sesuai
digunakan
·
memilih kaedah yang sesuai untuk pengajaran
dan pembelajaran
·
memilih
format media yang sesuai ke atas kaedah yang dipilih
·
memilih, mengubahsuai dan mereka bentuk media
yang dipilih
2.2.1.3.1 Menentukan jenis teknologi
yang sesuai
Pemilihan penggunaan teknologi
seharusnya berdasarkan kepada ciri-ciri murid dan gaya pembelajaran murid. Pada
masa yang sama juga, guru perlu memikirkan
kemudahcapaian bahan/resos yang hendak digunakan. Kriteria kefleksibelan
teknologi perlu dipertimbangkan berdasarkan aktiviti yang akan dijalankan.
Penggunan teknologi komputer sesuai diaplikasikan untuk aktiviti projek,
pembentangan, simulasi dan sebagainya.
2.2.1.3.2 Memilih kaedah
Sekiranya ditanya, apakah kaedah yang
paling sesuai digunakan dalam satu proses pengajaran dan pembelajaran guru?
Jawapannya ialah lebih daripada satu kaedah. Tiada satu kaedah khas yang
digunakan untuk setiap peringkat perkembangan pengajaran. Kaedah simulasi, lakonan
boleh digunakan semasa set induksi. Kaedah sumbangsaran boleh digunakan semasa
guru mengemukakan satu-satu soalan dan
meminta murid menjawab. Setiap saranan jawapan akan diterima tanpa bantahan
daripada guru. Kaedah latihtubi boleh digunakan untuk memperkukuhkan sesuatu
kemahiran baru yang telah disampaikan oleh guru. Pemilihan kaedah hendaklah
diasaskan kepada objektif pengajaran,
pengetahuan sedia ada murid, ciri-ciri murid dan gaya pembelajaran murid.
2.2.1.3.3 Memilih
format media dan bahan sumber
Format media merujuk kepada bagaimana
bentuk maklumat dipaparkan. Contoh
format media seperti gambar, slaid, peta, lukisan, transperansi, bahan tiga
dimensi seperti papet, wayang kulit, boneka, akuarium, klip video, audio, pakej persembahan multimedia
dan lain-lain lagi.
Pemilihan format media hendaklah
berdasarkan domain objektif, kumpulan murid, pengalaman murid, dan bentuk
maklum balas yang akan dihasilkan.
Bahan sumber pengajaran dan pembelajaran
merujuk kepada isi pelajaran yang menjadi fokus pembelajaran. Bahan sumber ini
boleh dalam bentuk petikan, teks,artikel dan sebagainya.
Kriteria pemilihan bahan sumber boleh
dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
·
menggunakan bahan sumber yang tersedia ada
·
mengubah suai bahan sumber yang ada
·
mereka bentuk bahan sumber yang baru
2.2.1.3.4 Memilih, mengubahsuai dan mereka bentuk media
yang dipilih
Sekiranya
anda menghadapi masalah kekurangan bahan media ataupun media yang
dipilih
kurang sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran, anda boleh mereka
bentuk
semula media yang dipilih atau menghasilkan media baru.
Terdapat
tujuh perkara yang perlu diambil kira, iaitu:
·
objektif
·
kumpulan sasaran murid
·
masa
·
kos
·
fasiliti
·
kemahiran/kepakaran teknikal
·
peralatan yang diperlukan
Pemilihan
bahan sumber yang tersedia ada perlu mengikut beberapa kriteria seperti
di bawah.
·
Menepati kurikulum
·
Maklumat tepat, boleh dipercayai dan terkini
·
Bahasa yang jelas dan mudah difahami
·
Menarik minat dan mencetuskan motivasi murid
·
Menarik penglibatah murid
·
Mempunyai kualiti
·
Ada bukti tentang keberkesanan penggunaan
·
Bebas daripada bias
·
Mempunyai panduan penggunaan/ manual
penggunaan
Perbincangan
|
Senaraikan tempat/agensi-agensi
yang boleh membuat rujukan ke atas bahan sumber yang tersedia ada..
|
2.2.1.4 Utilize technology, media
and materials (Gunakan teknologi, bahan
dan media pengajaran dan pembelajaran tersebut)
Penggunaan
bahan sumber perlu tepat pada tempat dan
masanya. Sebelum penggunaan, pastikan anda semak langkah-langkah seperti di
bawah:
·
semak bahan sumber sebelum digunakan di dalam
kelas.
·
sediakan bahan untuk penggunaan di dalam
kelas
·
sediakan persekitaran untuk membolehkan
pengguanan yang optimum
·
sediakan murid dari segi emosi dan fizikal
untuk mendapatkan manfaat daripada bahan
sumber
·
sediakan pengalaman pembelajaran untuk murid
2.2.1.5 Require learner
participation (Libatkan murid dalam proses pembelajaran)
Guru
boleh merancangkan sesi pengajaran-pembelajaran yang melibatkan murid melalui
kaedah berpusatkan murid. Contoh aktiviti berpusatkan murid seperti menyediakan
projek. Ini akan dapat memotivasikan murid dan membolehkan guru memgukur
perubahan tingkah-laku murid.
2.2.1.6 Evaluate
and revise (Nilai serta semak semula keberkesanan pengajaran dan pembelajaran)
Penilaian semasa dan selepas pengajaran dan pembelajaran
membolehkan guru membuat penambahbaikan dan pembetulan serta menjalankan
tindakan susulan yang sesuai melalui amalan refleksi.
Melalui refleksi, guru perlu melihat semula sejauh
manakah perancangan, pelaksanaan pengajaran, objektif pengajaran dan perubahan
tingkah laku murid tercapai?
Melalui proses ini guru dapat
menyediakan pembelajaran yang lebih berkesan dan bermutu pada masa akan datang.
|
http://www.instructionaldesign.org/
2. http://www.instructionaldesign.org/models/index.html
3.
http://www.instructionaldesign.org/models/assure.htm
|
No comments:
Post a Comment