2.1 Konsep Reka Bentuk Pengajaran
2.1.1 Pengertian
Proses penyampaian atau pengajaran merupakan
satu aktiviti yang penting yang mesti dilaksanakan dalam pendidikan dan
latihan. Setiap proses pengajaran perlu mempunyai matlamat yang nyata dan jelas
dan boleh dicapai. Matlamat ini akan tercapai
sekiranya ada perancangan yang
lengkap dan sistematik dimana hasil pembelajaran dapat diukur. Justeru, reka bentuk pengajaran
merupakan satu catatan lengkap menunjukkan
bahawa proses pengajaran dan pembelajaran boleh berlaku dengan terancang
dan teratur.
Secara khususnya, reka bentuk pengajaran
menetapkan apa yang hendak diajar atau diukur serta diuji dan bagaimana proses pembelajaran itu
berlaku sehingga objektif tercapai. Mengikut Dick & Reiser (Wah Wan Ali et
al. 2008) ,reka bentuk pengajaran ialah
satu proses yang sistematik untuk mereka bentuk, membangun, melaksana dan
menilai pengajaran.
Terdapat juga model reka bentuk pengajaran
yang lain seperti:
•
ASSURE
•
ADDIE
•
9S Gagne Events
•
Dick & Carey
•
Water Fall
• ARCS
Model of Motivational Design (Keller)
•
Kemp Design Model
•
Organizational Elements
Model
Fikirkan
Apakah
tujuan mereka bentuk pengajaran? Sejauh
manakah reka bentuk pengajaran penting dalam proses pengajaran dan
pembelajaran? Apakah proses yang terlibat semasa mereka bentuk pengajaran?
|
.1.2 Peranan
dan Kepentingan
Mengikut
Dick & Reiser (Wah Wan Ali et al. 2008). , Konsep Reka Bentuk Pengajaran ialah satu proses yang sistematik untuk
mereka bentuk, membangun, melaksana dan menilai pengajaran.
Proses
reka bentuk pengajaran merupakan satu proses yang sistematik yang merangkumi
tiga peringkat yang penting iaitu penentuan objektif, perancangan pengajaran
dan pembelajaran dan penilaian serta refleksi pengajaran dan pembelajaran. Ia
menterjemahkan prinsip-prinsip umum pengajaran dan pembelajaran kepada bentuk
perancangan bahan dan penyampaian penbelajaran.
Dengan lain perkataan, ia merupakan satu proses menyediakan panduan
merancang dan mengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media pengajaran.
Reka
bentuk pengajaran telah wujud empat dekad
dahulu dan kini terdapat banyak
jenis model reka bentuk
pengajaran. Walau bagaimanapun,
terdapat enam perkara asas dalam sesuatu proses pengajaran iaitu:
- menentukan keperluan murid
- menentukan matlamat dan objektif
- membina prosedur penilaian
- mereka bentuk dan memilih strategi penyampaian
- memcuba sistem pengajaran
- menilai keseluruhan sistem
Terdapat
reka bentuk pengajaran yang berskala besar dan kecil. Gustafon (Wah Wan Ali et
al. 2008) telah
membahagikan model kepada 3 tumpuan:
- model berorientasikan sekolah
- model berorientasikan produk
- model berorientasikan sistem
Tujuan utama reka bentuk adalah untuk menghasilkan
satu pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Mengikut Dick dan Reiser
(Wah
Wan Ali et al.2008)., pengajaran
yang berkesan membolehkan murid memperoleh ilmu dan kemahiran, selain daripada sikap yang diharapkan. Satu
pengajaran yang berjaya mampu menarik perhatian dan menaruh penghormatan murid
terhadap pengajar. Secara tidak langsung, ia membantu menghasilkan guru yang
kompeten dan dedikasi serta inovatif.
Perbincangan
Apakah perkara asas yang merangkumi satu proses
pengajaran?
|
No comments:
Post a Comment