.3 Reka Bentuk Mesej Dalam Proses
Pengajaran Dan Pembelajaran
Media
pengajaran memainkan peranan yang sangat penting dalam reka bentuk pengajaran.
Media inilah yang menjadi perantara di antara penyampai mesej dan penerima
mesej. Mengikut Asociation for Educational
Communication and Technology (AECT)2004) (Wah Wan Ali et al.2008) , media ialah segala
bentuk atau saluran yang digunakan untuk menyampaikan pesanan. Media di sini
membawa maksud penyamapaian pengajaran-pembelajaran.
Justeru,
segala media dalam bentuk audio, video,
grafik, suara dan bahasa
penyampaian guru adalah digolongkan
dalam kategori media pengajaran.
Mengikut
Torkelson (Wah Wan Ali et al. 2008)., media boleh dibahagikan kepada tiga
komponen iaitu:
- Mesej
- Bentuk mesej
- Saluran mesej
i. Mesej
Mesej
ialah isi kandungan yang hendak
disampaikan oleh penyampai. Mesej boleh dalam bentuk makluman, motivasi,
peringatan, bahasa isyarat dan sebagainya.
ii. Bentuk mesej
Merujuk
kepada persoalan bagaimana mesej
disampaikan. Ia boleh dalam bentuk gambar, jadual, carta, simbol,
pengumuman, dan sebagainya.
iii. Saluran mesej
Merujuk kepada alat fizikal yang digunakan untuk
menyampaikan sesuatu mesej . Mesej boleh
disampaikan dalam bentuk elektrikal,
mekanikal, digital dan sebagainya. Contoh alat yang boleh digunakan termasuklah
radio, televisyen, projektor ‘Overhead’,
projektor, LCD camera digital, video camera dan sebagainya.
Dalam proses pengajaran-pembelajaran, reka bentuk mesej
memainkan peranan yang penting kerana ia memastikan mesej yang disampaikan oleh
guru difahami oleh penerima/murid. Penggunaan media perlu bersesuaian dengan
pengalaman lepas murid untuk mempercepatkan penyampaian mesej.
Menurut
Edgar Dale (Wah Wan Ali et al. 2008) ,
murid mempelajari sesuatu kemahian baru melalui pengalaman konkrit. Dengan
adanya pengalaman langsung, iaitu murid
sendiri yang melalui proses perbuatan,
proses mengamati, akhirnya murid akan
berjaya mentafsirkan maklumat yang abstrak ke bentuk konkrit.
Sekiranya
murid itu mempelajari sesuatu kemahiran baru melalui bahasa verbal sahaja,
maka semakin sedikit pengalaman yang
dilaluinya. Secara ringkasnya, media yang sesuai digunakan dalam
pengajaran-pembelajaran bermula daripada pengalaman langsung hingga ke
penerangan verbal. ( rujuk Rajah 5)
Perbincangan
|
Penilaian'
merupakan salah satu langkah yang terdapat dalam model ADDIE. Berdasarkan
pengalaman anda sebagai guru, bincangkan dengan rakan anda mengenai bentuk
penilaian yang boleh dilaksanakan dan terangkan ciri-ciri setiap bentuk
penilaian dengan memberikan sekurang-kurangnya satu contoh yang sesuai.
|
RUMUSAN
Guru perlu merancang reka bentuk pengajaran supaya pengajaran
guru akan menjadi lebih teratur dan
sistematik. Pemilihan jenis reka bentuk pengajaran amat penting kerana ia akan
menjamin pencapaian objektif iaitu murid telah menguasai kemahiran dan adanya
berlaku perubahan tingkah laku.
BIBLIOGRAFI
Mok Soon Sang (2006). Nota pengurusan pengajaran-pembelajaran.
Multimedia-ES Resources Sdn. Bhd.
Newby, T.J., Stepich, D.A., Lehman, J.D., Russell, J.D. (2006). Educational
technology for teaching and learning. Merrill
Prentice-Hall.
Noriati
A.Rashid, et. al. (2009). Teknologi
dalam pengajaran dan pembelajaran. Shah
Alam: Oxford
Fajar.
Wah
Wan Ali et al. (2008). HBEM3103. Prinsip teknologi pengajaran. Kuala
Lumpur: OUM.
No comments:
Post a Comment